Opas: Kuinka syntyy koukuttava ja tehokas uutiskirje
Opas: Kuinka syntyy koukuttava ja tehokas uutiskirje

Opas: Kuinka syntyy koukuttava ja tehokas uutiskirje

Inka Partanen
1.1.2023

Näin syntyy koukuttava ja tehokas uutiskirje – kaikki vinkit ja paljon tutkittua tietoa

Kuinka tehdään toimiva uutiskirje? Olemme koonneet tähän oppaaseen kaiken, mitä sinun pitää uutiskirjeistä tietää: tutkittua tietoa, kattavat vinkit ja tarkistuslistat sekä paljon esimerkkejä. 

Ohjeet on tarkoitettu kaikenkokoisille yrityksille – niille, jotka ovat jo pitkään luovineet uutiskirjemaailmassa, mutta myös metodia vasta varovasti harkitseville.

Tyypillinen sähköpostiin kolahtava uutiskirje näyttää ja kuulostaa verkkokaupalta. Se tarjoaa galleriallisen tarjouksia ja uutuuksia, rohkeimmillaan myös jonkin erityisen porkkanan uutiskirjetilaajille. Simppeliä ja toimivaa, vai mitä?

Oikeasti tällainen “uutiskirje” on yhtä kädenlämpöinen suoritus kuin nettisivut ilman hakukoneoptimointia: näyttää oikealta, mutta jää valovuosien päähän aidosta potentiaalistaan. Miksi lähettäisit asiakkaasi kotikentälle jotain sellaista, minkä löytää helposti klikkaamalla verkkokauppaasi? Miksi sitouttaisit pelkkiä tarjoushaukkoja tai jo tuotteisiisi vahvasti sitoutuneita tyyppejä, kun pienellä panostuksella voisit saada uutiskirjeen myös kasvattamaan asiakaskuntaasi ja myyntiäsi?

Uutiskirje on tutkitusti kustannustehokkaimpia markkinoinnin menetelmiä. Sen ROI (revenue of invest, sijoitetun pääoman tuotto) on eri tutkimusten perusteella keskimäärin hulppeat 3800 %, mikä tarkoittaa, että jokainen uutiskirjetyöhön sijoitettu euro tuo takaisin 38 euroa. Vastaavaan tulokseen on käytännössä mahdotonta yltää esimerkiksi perinteisellä mainonnalla tai somemarkkinoinnilla.

Tämä tarkoittaa tietysti myös sitä, että kuluttajan sähköpostilaatikolla käy kova kuhina – kaikki haluavat päästä sinne. Tyypillinen sähköpostinkäyttäjä saakin kymmeniä meilejä päivässä. Miten erotut joukosta?

Millainen on hyvä uutiskirje – onnistumisen resepti lyhyesti

    • Kirkasta tavoite ja kohderyhmä 
    • Muotoile pääviestisi 
    • Sitoudu säännöllisyyteen
    • Optimoi mobiiliin 
    • Kohdenna ja personoi
    • Testaa!

Mikä on uutiskirje?

Uutiskirje, suoraposti, sähköpostimarkkinointi, sähköpostisuora? Mikä termi on oikea?

Uutiskirje on sähköpostiin säännöllisesti lähetettävä julkaisu, jonka tavoitteena on tarjota hyödyllistä sisältöä ja sitouttaa asiakkaita. 

Muusta sähköpostiviestinnästä ja -mainonnasta uutiskirje eroaa sillä, että se 

  • Lähetetään säännönmukaisesti 
  • Lähetetään uutiskirjeen tilaajille tai yrityksen asiakkaille, ei kenelle tahansa

Ja nyt: tervemenoa tutustumaan kattavaan vinkki- ja ohjepakettiimme!

Voittamo Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kaipaatko tukea uutiskirjeen synnyttämiseen tai jatkokehitykseen?

14 + 8 =

Miksi Voittamosta tuli Voittamo?

Miksi Voittamosta tuli Voittamo?

Voittamon taustalla on paljon enemmän kuin haave voitoista. Voittamo on lapsuuden kesäpäivä, yllättävä kohtaaminen, toiveiden täyttymys ja rohkea loikka.