Onko uutiskirjeestä hyötyä markkinoinnissa?
Onko uutiskirjeestä hyötyä markkinoinnissa?

Onko uutiskirjeestä hyötyä markkinoinnissa?

Inka Partanen
13.1.2023

Onko uutiskirjeestä hyötyä markkinoinnissa?

Kaikki vihaavat sähköpostia ja erityisesti kaikkea kaupallista sähköpostia. Uutiskirje on vanhanaikainen ja kuoleva tapa lähestyä asiakkaita ja potentiaalisia asiakkaita. Uudet sukupolvet suosivat muita viestinnän keinoja ja alustoja.

Väärin, väärin, väärin.

Sähköpostin ja uutiskirjeen kuolemaa on ennustettu vuosikaudet, mutta kaikki merkit viittaavat siihen, että tämä markkinoinnin muoto vahvistuu edelleen.

Sähköpostin käyttö kasvaa edelleen

Vaikka moni toivoo, sähköpostien lähettäminen ja merkitys etenkin työelämässä ei ole osoittanut mitään vähenemisen merkkejä viime vuosina. Päinvastoin, rinnalle tulleet moninaiset pikaviestimet (Teams, Slack, Messenger, Whatsapp) ovat jopa selkiyttäneet sähköpostin roolia tiedon välittämisessä. Kun häiritsevä ja sähköpostiin soveltumaton nopea keskustelu on vähentynyt postilaatikoista, sähköpostin merkitys ja jopa maine on osalle ammatillisista käyttäjistä jopa parantunut. 

Kuluttajille sähköpostin merkitystä lisää esimerkiksi sen käyttö kaksivaiheisen tunnistautumisen, kirjautumisen ja salasanojen palautusten prosesseissa. On liki mahdotonta tulla toimeen ilman sähköpostia.

  • 4 miljardia ihmistä käyttää sähköpostia päivittäin. Luvun odotetaan kasvavan 4,6 miljardiin vuoteen 2025 mennessä. (Statista, 2021)
  • 99% sähköpostin käyttäjistä lukee viestit päivittäin. 58% kuluttajista avaa sähköpostilaatikkonsa heti aamulla. (OptinMonster, 2020)

Sähköpostimarkkinointi on tehokasta ja kannattavaa

Yli 70 prosenttia kuluttajista toivoo, että yritykset lähestyisivät heitä ensisijaisesti sähköpostin välityksellä (DMA Consumer email tracker 2021). Joku voi ajatella, että tämä tarkoittaa suunnilleen samaa kuin “ethän häiritse lainkaan”, mutta se ei ole ainakaan koko totuus. Yhteydenotto tai markkinointiviesti sähköpostiin tarkoittaa, että kuluttaja voi itse valita, millä hetkellä ja missä järjestyksessä ottaa viestintää vastaan. Sähköposti ei olekaan markkinointikielellä enää täysin “push” vaan myös “pull”; se antaa myös vastaanottajalle valinnan mahdollisuuksia ja tilaa.

  • Sähköposti on 40 kertaa tehokkaampi uusien asiakkaiden hankinnassa kuin Facebook tai Twitter (McKinsey, 2022).
  • 90 prosenttia sähköpostiesta saavuttaa vastaanottajan, kun esimerkiksi sosiaalisessa mediassa viesteistä menee perille vain 2 prosenttia (Forrester research).
  • Neljä viidestä markkinoinnin ammattilaisesta luopuisi mieluummin sosiaalisesta mediasta kuin sähköpostista markkinoinnin välineenä. (Hubspot, 2022)

Uutiskirjeen tavoitteet eli mitä tuloksia uutiskirjeellä voi saada aikaan?

Minkälaisia tuloksia yritys voi saavuttaa uutiskirjeellä? Paljonko klikkejä, entä sitä hilloa?

Jos lähdet liikkeelle näistä kysymyksistä, olet hypännyt yli pari kriittisen tärkeää vaihetta toimivan uutiskirjeen rakentamisessa. Malta siis mielesi ja etene järjestyksessä.

1. Kenelle uutiskirjeesi on tarkoitettu?

Aivan ensimmäisenä, ennen mitään muuta liikettä, määrittele huolellisesti, kuka ja millainen on tärkein kohderyhmä, jonka haluat uutiskirjeelläsi tavoittaa, Vastaus ei voi olla “kaikki työikäiset” tai edes “suomalaiset naiset”, sillä nyt pitää uskaltaa tarkentaa katsetta. Mikä kohderyhmä on potentiaalisin tai ostovoimaisin? Mikä yleisö nyt tuottaa yritykselle kasvua tai mikä voisi sen tehdä ensi vuonna? Kohderyhmä tai ostajapersoonat pitää kyetä kuvaamaan mahdollisimman tarkasti, koska ilman ymmärrystä vastaanottajasta sisältöä on mahdotonta suunnitella. Jos kriittisen tärkeitä ja toisistaan eroavia kohdeyleisöjä on monta, tarvitset ehkä monta uutiskirjettä. 

Tuottava uutiskirje ei tarjoa  “jokaiselle jotain” vaan sisältöä “juuri sinulle”.

2. Miksi asiakkaasi tilaisi uutiskirjeesi?

Mitä enemmän kohderyhmässä on brändiisi sitoutumattomia tai satunnaisia ostajia, sitä paremmin tätä kysymystä pitää miettiä. Mitä muuta voit tarjota juuri tälle yleisölle kuin vaikkapa tarjouskampanjoita? Miksi ihmeessä potentiaalinen asiakas haluaisi viestisi jo muutenkin täyteen laatikkoonsa? Uutiskirjeen tehtävä on palvella asiakasta monin eri keinoin, myös sellaisessa hetkessä kun ostaminen ei ole ajankohtaista tai edes mahdollista. Pelkät edut ja tarjoukset eivät siis kanna kovin pitkälle.

Entä pystytkö tarjoamaan kiinnostavaa sisältöä säännöllisesti?

Pysähdy tähän vaiheeseen hetkeksi, sillä joskus vastaus on se, että yrityksellä ei ole riittävästi annettavaa. Uutiskirjeen pitää syntyä lukijan tarpeesta, ei yrityksen.

Ideoita toimivan sisällön suunnitteluun löydät tästä osasta.

3. Mitä uutiskirjeesi pyrkii saamaan aikaan?

Tiedät, kenelle uutiskirjeesi on suunnattu ja miksi tilaaja sen haluaa itselleen? Nyt voit siirtyä miettimään tavoitteita tai tuloksia. Älä silti tyydy tässäkään ensimmäiseen mieleen tulevaan asiaan (“kassan kilinä”), vaan mieti koko myyntisuppiloa. Uutiskirjeellä voi tavoitella lukuisia asioita, joista osa johtaa suoraan kauppaan ja osa vasta hiljalleen lämmittää asiakasta kohti ostohalukkuutta. Mitkä näistä ovat sinulle tärkeimmät? Tavoitteesi ohjaa sisällön tekoa lähes yhtä paljon kuin kohdeyleisösi. Tässä muutamia uutiskirjeen päätavoitteesta johdettuja uutiskirjetyyppejä. Oheinen taulukko taas antaa lisää vinkkejä tavoitteen rajaamiseen – valitse niistä huolella tärkeimmät.

Brändiin sitouttava uutiskirje. Jos kohdeyleisösi on hyvin laaja ja tuotetarjooma ehkä sellainen, että ostoja ei ihan viikoittain kukaan tee, uutiskirjeen tärkein tehtävä on pitää brändi vastaanottajan mielessä ja muokata mielikuvaa siitä. Tämäntyyppinen uutiskirje ei pyri suuriin klikkimääriin, saati suoriin euroihin, vaan ensisijainen tavoite on kasvattaa tilaajamäärää tai avausprosenttia.

Aktivoiva uutiskirje. Onko kohdeyleisösi jo lähellä brändiä, ehkä tilaajia tai aktiivikäyttäjiä? Nyt heistä tehdään faneja. Tämäntyyppisen uutiskirjeen tärkein tehtävä on saada lukija toimimaan: klikkaamaan verkkosivulle, antamaan palautetta, osallistumaan arvontaan, vertaamaan tai testaamaan, tilaamaan esite, jättämään tarjouspyyntö. 

Myyvä uutiskirje. Kenties tyypillisin verkkokauppaa pyörittävien yritysten uutiskirje keskittyy koostamaan ajankohtaisista tuotteista ja tarjouksista galleriaa uutiskirjetilaajille.  Tämä tyyppi on kuitenkin vain yksi uutiskirjeen alalaji ja luultavasti vielä vaikein sellainen. Tällaisen uutiskirjeen pitää tuntea vastaanottajansa kaikkein tarkimmin ja sisältö pitää voida kohdentaa tarkasti tilaajan tarpeisiin, sillä muuten lopputulos on yleisluonteista, persoonatonta mainosmössöä, eikä tavoitteisiin – lisämyynti, jatkotilaus – voi päästä tehokkaasti.

Lue myös mittaamisesta kertova osa opasta. Kerromme siellä tarkemmin uutiskirjeen tunnusluvuista sekä siitä, minkälaisiin lukuihin pitäisi tähdätä.

Uutiskirjeen tavoitteet ja mittarit, Voittamo Oy
Voittamo Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kaipaatko tukea uutiskirjeen synnyttämiseen tai jatkokehitykseen?

5 + 10 =