Näin saat näkyvyyttä julkaisulle LinkedInissä
LinkedIn on jokaisen työikäisen välttämätön työväline, ainakin jos haluaa kehittää liiketoimintaansa, verkostoaan, osaamistaan tai vaihtaa joskus työpaikkaa. Koukuttava ja yleisöäsi kasvattava sisällöntuotanto Linkkarissa ei ole avaruustiedettä, eikä ole mitenkään välttämätöntä optimoida jokaista viestiäsi täydelliseksi.
Aitous on viehättävää ja sattumoisin se, mikä kiinnostaa ihmisiä, lopulta kiinnostaa myös algoritmia. Perusasioihin perehtyminen auttaa kuitenkin välttämään sen, että hankaloitat julkaisujesi löytymistä tahattomasti.
Jos et ole vielä kunnolla aloittanutkaan, tämä teksti on luultavasti “too much too soon”. Aloittelijan kannattaa ihan vain ensin kokeilla rohkeasti ja ehkä korkeintaan lukea jokunen vinkkilista (ks. linkit lopussa). Jos kuitenkin olet jo aloittanut ja haluat kehittyä paremmaksi, tämä tarkistuslista auttaa hiomaan julkaisusi timanttisiksi.
TL;DR
- Kirjoita koukuttavasti ja pitkästi
- Ajoita julkaisu aktiiviseen aikaan
- Aktivoi keskustelua ja osallistu itse
- Linkitä vain kommenteissa
- Kuvita vain jos kuvalla on arvoa
- Merkitse tekstiin asianosaiset
- Avainsanoita teksti laajempiin teemoihin
- Valitse teemat joista puhut ja julkaise säännöllisesti
Kirjoita
…koukuttavasti ja pitkästi. LinkedIn on yksi harvoja somekanavia, joissa jopa pelkkä teksti toimii. Jäsennä teksti selkeisiin kappaleisiin, höystä sitä soveltuvilla ja silmäilijän pysäyttävillä hymiöillä (!) ja kerro koko asiasi vaikka pitkänkin tarinan muodossa. Tärkeintä kuitenkin: persoonaa peliin, vaikka miten olisit asiantuntija tai viestisit yrityksen nimissä. Linkkarissa rakennetaan brändiä, omaa tai firman, eikä silloin kannata olla mauton ja tuoksuton. Jos tunnetta tai henkilökohtaisia kokemuksia ei ole takataskusta kaivettavaksi, mieti, voitko jakaa osaamistasi tai muuten auttaa verkostoasi (ja ei, “ota yhteyttä ja räätälöidään sulle sopiva paketti” ei ole osaamisen jakamista).
Ajoita
…julkaisusi sellaiseen hetkeen, että yleisö on hereillä. Linkkarimaailmassa puhutaan “kultaisesta tunnista” eli julkaisun jälkeisestä ensimmäisestä tunnista, jonka aikana saatu huomio ratkaisee, miten julkaisu tulee keräämään näkyvyyttä. Jos ekan tunnin aikana keräät kommentteja tai tykkäyksiä, vauhti voi kiihtyä jopa viikkokausiksi.
Aktivoi
…lukijaa osallistumaan. Kokemus tai keissi voi kerryttää muiden kokemuksia, ongelma ratkaisuehdotuksia, kysymys vastauksia ja kiitos tai kehu ilahtunutta kihinää. LinkedIn poll eli kysely postauksessa on todellinen matalan kynnyksen aktivointi. Aktiivisuuteen voit ehdottomasti itse vaikuttaa myös julkaisun jälkeen: vastaa kommentteihin, vie keskustelua eteenpäin, vähintään kiitä osallistujia. Ja hei, on ihan sallittua aktivoida koko tiimi buustaamaan toistensa julkaisuja tykkäyksin tai kommentein.
Linkitä
…sivustolle tai blogiin, mutta tee se kommenteissa (ja kerro tekstissä “linkki kommenteissa”). LinkedIn on erittäin voimallisesti ohjannut siihen, että jengi ei poistuisi palvelusta, joten perinteinen somejako eli lyhyt saate ja linkki kyljessä pärjää ani harvoin kisassa.
Kuvita
…vain jos kuvalla on oikeasti arvoa. Pelkkä teksti toimii hienosti, jos sinulla ei ole yllättävää omaa fotoa, kiinnostavaa grafiikkaa tai napakkaa videota. Surkein vaihtoehto on kuvapankkikuva.
Merkitse
…tekstiin ihmisiä verkostostasi. Tägää kuitenkin vain ihmisiä, jotka oikeasti liittyvät asiaan ja joiden arvelet voivan jopa kommentoida tekstiä. Määrä ei korvaa laatua.
Avainsanoita
…teksti lopuksi. Valitse 2–3 relevanttia hashtagia. Kannattaa seurata samoja avainsanoja myös itse!
Jatkuvuus ja johdonmukaisuus
…ovat Linkkarin algoritmille erittäin tärkeitä. Botti seurailee, ketä verkostoosi kuuluu, mitä avainsanoja seuraat, mitä keskusteluja käyt. Jos nämä kaikki liittyvät samoihin aihepiireihin, joista itse julkaiset, painoarvosi ja samalla julkaisujen näkyvyys kasvavat. Myös julkaisutahdissa olisi hyvä pyrkiä säännöllisyyteen – mikä itsellesi sopii? Tunnin välein on liian usein, mutta joskus ja jouluna vievät profiilisi unohduksiin.
Vinkkejä LinkedInin profiilin luontiin ja muuhun käyttöön
OTA YHTEYTTÄ
Opas: Kuinka syntyy koukuttava ja tehokas uutiskirje
Olemme koonneet tähän oppaaseen kaiken, mitä sinun pitää uutiskirjeistä tietää: tutkittua tietoa, kattavat vinkit ja tarkistuslistat sekä paljon esimerkkejä.
Sisältöjen hakukoneoptimointi: Kolme laiminlyöntiä ja kuinka korjata ne
Sisältöjen hakukoneoptimointi eli SEO mielletään liian usein lähinnä sivuston teknisten ominaisuuksien korjailuksi.
Miksi Voittamosta tuli Voittamo?
Voittamon taustalla on paljon enemmän kuin haave voitoista. Voittamo on lapsuuden kesäpäivä, yllättävä kohtaaminen, toiveiden täyttymys ja rohkea loikka.