Milloin uutiskirje kannattaa lähettää?
Milloin uutiskirje kannattaa lähettää?

Milloin uutiskirje kannattaa lähettää?

Inka Partanen
13.1.2023

Milloin uutiskirje kannattaa lähettää?

Onko sillä merkitystä, milloin ja kuinka usein uutiskirje lähetetään? Pitäisikö olla ensimmäisenä liikkeellä heti viikon alussa vai olisiko parempi tähdätä hetkeen, jolloin vastaanottaja on hoitanut kiireellisemmät asiat postilaatikostaan? 

Kyllä, lähetysajankohdalla ja -määrillä on väliä! Oikein valittu lähetyshetki voi näkyä merkittävänä lisäyksenä niin klikeissä kuin euroissakin mitattuna. Päätösten tueksi on onneksi paljon tutkittua tietoa. Tärkeää on kuitenkin myös tehdä kokeiluja, sillä optimointi voi moninkertaistaa tulokset.

Tylsä vastaus kaikkiin uutiskirjeen lähetysaikaa koskeviin kysymyksiin on tämä: riippuu kohderyhmästäsi. Keskiarvot ja yleistykset eivät auta yhtään eteenpäin, jos tavoittelet yleisöä, joka ei noudata keskiarvoa – esimerkiksi nuoria naisia tuskin saa sähköpostitse kiinni samaan aikaan kuin vanhoja miehiä ja yritysjohtajat istuvat meilin ääressä eri frekvenssillä kuin opiskelijat.

Kuinka usein uutiskirje kannattaa lähettää?

Uutiskirjeen lähtystaajuuteen on vain yksi sääntö, joka koskee kaikkia: sitoudu siihen. Jos olet päättänyt lähettää viestin kerran viikossa, kerrot sen tilaajillesi ja pidät siitä kiinni. Tuloksia ja sitoutumista voi saada aikaan vain orjallisella systemaattisuudella ja ennustettavuudella.

Jopa 70% uutiskirjeperuutuksista tehdään siksi, että sähköpostia tulee liikaa. Älä siis yliarvioi asiakkaasi kiinnostusta. Älä yliarvioi myöskään itseäsi – kuinka usein saat tuotettua kiinnostavaa sisältöä?

Kuinka usein on sopiva määrä uutiskirjeitä? Tätä tutkimukset kertovat

  • Enintään kahdesti viikossa
  • Vähintään kerran kuukaudessa

Mihin aikaan ja minä päivänä uutiskirje kannattaa lähettää?

Lähetyskellonajalla on väliä. Vaikka luulisi, että siellähän se uutiskirje sähköpostilaatikossa odottelee sopivaa hetkeä, todellisuudessa useimmat uutiskirjeet ehtivät hautautua muun viestimassan alle ennen kuin tilaaja ehtii niihin asti. Lähetysaikaa kannattaa siis yrittää optimoida sellaiseen hetkeen, jolloin tilaaja avaa postinsa ja hänellä on aikaa asiallesi.

Hyvä uutinen: sopivia ajankohtia on paljon. Jopa 90% sähköpostin käyttäjistä avaa postilaatikkonsa heti aamulla ja melkoinen osa jatkaa laatikon availua pitkin päivää. 

Uutiskirjeitä ei tyypiliisesti avata sähköposteista ensimmäisenä, joten älä tähtää aamutuimaan.

Tutkimusten perusteella paras konversio saadaan uutiskirjeille, jotka on lähetetty

  • Tiistaina, keskiviikkona tai torstaina
  • Aktiiviseen toimistoaikaan kello 9-11 tai 13-15
Voittamo Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kaipaatko tukea uutiskirjeen synnyttämiseen tai jatkokehitykseen?

14 + 2 =