Millainen ulkoasu uutiskirjeessä toimii?
Millainen ulkoasu uutiskirjeessä toimii?

Millainen ulkoasu uutiskirjeessä toimii?

Inka Partanen
13.1.2023

Millainen ulkoasu uutiskirjeessä toimii?

Olet varmasti vastaanottanut monia visuaalisesti huikean hienoja uutiskirjeitä ja nyt huolettaa, kalpeneeko oma tuotoksenne vertailussa. 

Tarvitsenko designerin tai käyttöliittymäsuunnittelijan avuksi uutiskirjeprojektiin?

Jos uutiskirjeesi ei vielä ole olemassa tai se käyttöliittymäsuunnittelija vielä palkkaamatta, tässä sinulle hyviä uutisia:

  • Yksinkertainen ulkoasu ja rakenne tuovat uutiskirjeissä yleensä parhaat tulokset – ja pienemmällä työllä
  • Yksinkertainen rakenne parantaa uutiskirjeen luettavuutta sekä toimii varmimmin eri päätelaitteilla ja sähköpostiohjelmissa
  • Yksinkertainen rakenne helpottaa uutiskirjeen testaamista ja jatkokehitystä

Tämä kaikki ei tietenkään tarkoita sitä, että ulkoasuun ei kannattaisi panostaa ja että ammattilaisesta ei olisi mitään hyötyä. Se tarkoittaa kuitenkin sitä, että jos uutiskirjeesi kohderyhmä ei ole visualististen alojen ammattilaisia, voit varsin hyvin saada erinomaisia tuloksia aikaan hyödyntämällä pienillä muutoksilla markkinointityökalujen peruspohjia.

Hyvä uutiskirje on kiinnostava silloinkin, kun kaikki visuaalisuus poistetaan ja jäljelle jää vain teksti.

Uutiskirjeen ulkoasun suunnittelun 5 perusaskelta

1. Uutiskirje suunnitellaan ennen kaikkea kännykän näytölle

  • Noin 53 % sähköpostista avataan mobiililaitteilla (Campaign Monitor).
  • Gmailin lukijoista 75 % lukee sähköpostinsa mobiililaitteella (TechCrunch).

2. Uutiskirje toistaa yrityksen brändivärejä, -ilmettä ja -äänensävyä

Ulkoasuun voi tietenkin panostaa reilusti, mutta useimmissa tapauksissa riittää simppeli valmis uutiskirjepohja, joka räätälöidään yrityksen näköiseksi värein ja logoin. 

  • Yrityksen logo ja värimaailma rakentavat brändin tunnettuutta
  • Yhdenmukainen kaikissa kanavissa toistuva ilme lisää myös uskottavuutta ja luotettavuutta

3. Muista luettavuus ja saavutettavuus

  • Vältä kikkailua, valitse helppolukuiset fontit ja selkeät, hillityt värit
  • Älä ahda uutiskirjettä täyteen, vaan nosta pääsisältöä ja jätä ilmaa eri osioiden väliin

4. Käytä ainoastaan kuvia, joilla on arvoa

Kuvat lisäävät tekstille houkuttelevuutta ja tuovat aiheen lähelle. Tämä ymmärretään silti usein väärin. Älä lisää uutiskirjeeseen yhtään kuvaa, jossa ei ole mitään järkevää sisältöä tai lisäarvoa. Unohda kuvitus- ja kuvapankkikuvat! Erittäin  moni sähköpostiviesti tulee luetuksi, vaikka mukana ei ole yhtään kuvaa, kunhan viestin sisältö on riittävän kiinnostavaa. 

Panosta kuvien koon optimointiin, sillä kuvat jäävät ensimmäisenä latautumatta. Muista myös lisätä alt-tekstit, jotka kertovat, mitä kuvissa on, vaikka kuvat eivät näkyisi.

Footeriin eli uutiskirjeen alareunan info-osioon vähintään

  • Yrityksen nimi, yhteystiedot ja verkkosivuston osoite
  • Osoitelähde (Sait tämän uutiskirjeen, koska…)
  • Linkki uutiskirjeen peruutukseen
  • Linkki tietosuojaselosteelle, joka kertoo, miten henkilötietoja hallinnoidaan
Voittamo Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kaipaatko tukea uutiskirjeen synnyttämiseen tai jatkokehitykseen?

5 + 11 =