Miksi ja miten uutiskirje personoidaan?
Miksi ja miten uutiskirje personoidaan?

Miksi ja miten uutiskirje personoidaan?

Inka Partanen
15.1.2023

Miksi ja miten uutiskirje personoidaan?

Heti kun uutiskirjeen tilaajamäärä ei ole enää vain “kymmeniä” ja haluat parantaa tuloksiasi selvästi, tämä sääntö astuu voimaan:

Älä lähetä samanlaista uutiskirjettä kaikille.

Uutiskirjeen personointi on mahdollista toteuttaa monella eri tasolla, joiden väliltä voit valita sen mukaan, kuinka paljon sinulla on yleisöä ja minkälaisia kohderyhmiä tavoittelet. Esimerkiksi

  • Ryhmittele eli segmentoi uutiskirjeesi tilaajat ja räätälöi sitten sopivat viestit eri ryhmille
  • Tarjoa yleisöllesi tilattavaksi erilaisia uutiskirjeitä eli anna heidän segmentoida itse itsensä kiinnostuksenkohteidensa perusteella
  • Hyödynnä järjestelmien tarjoamia automatisointimahdollisuuksia ja personoi uutiskirje yksilöllisesti jokaiselle tilaajalle

Miksi uutiskirjeen personointi on tärkeää?

    • Personoidulla otsikolla varustetut uutiskirjeet avataan 26 prosenttia todennäköisemmin kuin ilman personointia olevat ja sähköpostikampanjoiden segmentointi voi nostaa niiden tuottoa jopa 760% (Campaign Monitor).
    • Uutiskirjeen personointi lisää linkkien klikkausprosenttia 14 prosenttia (Aberdeen).
    • Personoidut uutiskirjeet lisäävät myyntiä 20 prosenttia (Monetate).

Segmentointi tai personointi ei ole teknisesti kovin vaikeaa – useimmat markkinoinnin automaation työkalut tarjoavat ilman muuta perusominaisuudet sisällön kohdentamiseen ja rahalla saa kaikki herkut päälle. 

Vaikeinta onkin päättää, mistä lähteä liikkeelle.

Selvitä aivan ensimmäisenä, onko data kunnossa:

1. Mitä jo tiedät tilaajistasi? Segmentointi on helpointa aloittaa jonkin sellaisen tiedon perusteella, joka jo listoillasi on mukana 

  • Ikä, sukupuoli, paikkakunta, tilauksen aloitusajankohta, yrityskoko…

2. Mitä voisit kysyä lisää? Jotta voit kohdentaa, uutiskirjeen tilaustilanteessa pitää osata kysyä oikeat kysymykset.

  • Kiinnostuksen kohteet, budjetti, ammattinimike…

3. Mitä muut järjestelmäsi kertovat? Jutteleeko markkinoinnin automaation työkalusi esimerkiksi crm-järjestelmäsi tai verkkokauppasi kanssa, voitko yhdistää eri järjestelmien tietoja toisiinsa? 

  • Ostokäyttäytyminen, aiemmin luettu sisältö, muu asiointi yrityksen kanssa…

Liian helpolla et pääse, sillä ainakaan suoraan kysymällä ei kannata kysyä yhtään ylimääräistä kysymystä. Esimerkiksi jokainen uutiskirjeen tilauksen yhteydessä kysytty lisäkysymys todennäköisesti tiputtaa vaivannäön vuoksi jokusia tilaajia matkasta jo ennen kuin yhteinen matkanne on alkanutkaan. Älä siis kysy tilaajan sukupuolta, jos et tiedä, mitä sillä tiedolla aiot tehdä.

Minkälaista personoitua sisältöä uutiskirjeellä voi tarjota?

Aloita kokeilut esimerkiksi näistä tehokkaiksi todetuista keinoista

  • Etsi olemassa olevan datan perusteella uutiskirjeen tilaajista potentiaaliset ja vähemmän todennäköiset ostajat ja suunnittele näille ryhmille erityyppiset sisällöt
  • Puhuttele uutiskirjetilaajaa viesteissä nimeltä 
  • Suunnittele viestit tyypillisiin asiakkuuden vaiheisiin, esim. tervetuloa, pitkä hiljaisuus, aktiivinen asiakas, oston jälkeen
  • Suunnittele viestit, joilla yllättät tilaajasi: tarjous tai onnittelu asiakkaan merkkipäivänä, kiitos pitkästä asiakkuudesta, ajankohtaan sidottu tervehdys
Uutiskirjeen personointi, Voittamo Oy

The most effective strategies for email marketing campaigns are subscriber segmentation (78%), message personalization (72%), and email automation campaigns (71%). HubSpot Blog Research, 2021

Voittamo Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kaipaatko tukea uutiskirjeen synnyttämiseen tai jatkokehitykseen?

11 + 1 =