Sisältöjen hakukoneoptimointi: Kolme laiminlyöntiä ja kuinka korjata ne
Luultavasti jokainen jo tietää, että hakukoneoptimointi on välttämätöntä, mikäli verkkosivuston haluaa pärjäävän kilpailussa. Harvempi silti oivaltaa, että Google-optimointi ei ole pelkkä tekninen suoritus. Useimmat sivustoja rakentavat kehittäjät osaavat kyllä tehdä sivut, joita hakukone kykee lukemaan sujuvasti, mutta se ei vielä riitä.
Myös useimmat opastavat artikkelit, SEO-koulutukset ja sivustoanalyysit keskittyvät suurelta osin kooditasoon ja sivuston rakenteeseen. Hakukoneen käyttäjälle tärkeintä on kuitenkin sisältö. Jokaisen verkkoon sisältöjä tuottavan tai niitä päivittävän pitäisi hallita sisällöllinen SEO, eikä se vaadi riviäkään koodia.
Koska SEO mielletään helposti tekniseksi suoritukseksi, moni sisällöntuotannon osa-alue jää vähäiselle huomiolle. Ota haltuun sisältöjen hakukoneoptimointi ja vältät ainakin nämä tyypilliset virheet.
1. Ajoita oikein
Onko tuotteesi, palvelusi tai uudistuksesi sesonkiluontoinen tai jopa ajankohtainen uutinen? Sen nostaminen hakutulosten kärkeen pitäisi siis sujua helposti. Valitettavasti liian usein unohtuu riittävä ennakointi. Jotta Google ehtisi indeksoida sisällön ja jotta voittaisit kisassa kaikki muut samasta teemasta kirjoittavat, sinun pitää olla liikkeellä paljon aikaisemmin kuin hakukonen käyttäjät. “Näin sulatat jäätyneet vesiputket” -artikkeli pitää siis hakuja ajatellen julkaista hyvissä ajoin ennen kylmiä kelejä. Kisa kiristyy entisestään, kun muut ovat samalla asialla. Jos viisi sivustoa julkaisee “kuinka varaudut sähkökatkoihin” -artikkelin, ensin ehtinyt saa muutaman irtopisteen jo pelkällä ajoituksella.
Muistathan senkin, että ei todellakaan riitä, että olet kerran tuottanut sen nasevan Halloween-aikaan iskevän sisällön? Pätevä sisältö on syytä päivittää ja päivätä uudelleen esimerkiksi noin kuukautta ennen kuin se alkaa jälleen nostaa suosiotaan haussa, sillä Google arvostaa tuoretta tai tuoreutettua sisältöä ihan yhtä paljon kuin lukijakin.
2. Kilpaile kärkipaikasta, mutta älä itseäsi vastaan
Oletko tehnyt hakukoneoptimoinnin kotiläksysi ja kartoittanut yrityksesi tai sivustosi tärkeimmät avainsanat teettämällä avainsanatutkimuksen? Hieno juttu! Ethän kuitenkaan unohda, että tämän jälkeen hakukoneoptimoitu sisältösuunnitelma pitää rakentaa sellaiseksi, että tärkeät avainsanat otetaan haltuun harkitusti.
Erityisesti runsaasti julkaisevat sivustot päätyvät helposti kilpailemaan itsensä kanssa tuottamalla useita sisältöjä samoille avainsanoille. Vaikka Google arvostaa laajaa sisältökattausta, kuten lukijakin, se arvostaa myös selkeyttä, joten muista, että yksi sisältö yhtä avainsanaa kohti on juuri oikea määrä.
3. Linkitä oikein ja tarpeeksi
Vaikka juuri luit, että yksi avainsana vaatii yhden artikkelin, älä silti erehdy luulemaan, että pääset aivan niin helpolla. Jokainen hakukonenäkökulmasta tärkeä avainsana ja artikkeli tarvitsee nimittäin tuekseen muita sisältöjä.
Hakukonesijoitus paranee, mikäli sisältöön ohjaa linkkejä muualta. Näiden linkkien ei tarvitse olla muilla sivustoilla, vaan sivuston sisäisillä linkeillä on aivan samalla tapaa painoarvoa. Sisällön hakukoneoptimointi jää siis puolitiehen, ellet nosta tärkeiden sivujesi näkyvyyttä rakentamalla niiden tueksi rinnakkaisjuttuparvea. Rinnakkaisjutut optimoidaan rinnakkaisille tai täydentäville avainsanoille ja linkitetään pääjuttuun. Oikein rakennetut linkitykset kertovat Googlelle, että pääjuttusi on erityisen tärkeä. Lisäksi juttuparvi tarjoaa sivustolle päätyvälle lukijalle pitkän listan lisää luettavaa, mikä parantaa sivuston pitoa ja jälleen nostaa sen arvoa sekä käyttäjän että hakukoneen silmissä.
OTA YHTEYTTÄ
Opas: Kuinka syntyy koukuttava ja tehokas uutiskirje
Olemme koonneet tähän oppaaseen kaiken, mitä sinun pitää uutiskirjeistä tietää: tutkittua tietoa, kattavat vinkit ja tarkistuslistat sekä paljon esimerkkejä.
Näin saat näkyvyyttä julkaisulle LinkedInissä
Koukuttava ja yleisöäsi kasvattava sisällöntuotanto Linkkarissa ei ole avaruustiedettä, poimi tärkeät vinkit talteen.
Miksi Voittamosta tuli Voittamo?
Voittamon taustalla on paljon enemmän kuin haave voitoista. Voittamo on lapsuuden kesäpäivä, yllättävä kohtaaminen, toiveiden täyttymys ja rohkea loikka.