Sähköpostimarkkinointi ja tietosuoja
Sähköpostimarkkinointi ja tietosuoja

Sähköpostimarkkinointi ja tietosuoja

Inka Partanen
15.1.2023

Sähköpostimarkkinointi ja tietosuoja – mitä uutiskirjeen lähettäjän pitää tietää?

Tietosuoja-asiat tulevat vastaan heti, kun hallussasi on mitä tahansa henkilötietoja – ja jo pelkät sähköpostiosoitteet lasketaan henkilötiedoiksi.

GDPR ei kuitenkaan ole ikävä peikko, jos vain pitää mielessä, että tietosuojapykälien tarkoitus on varmistaa, että käyttäjän tietoja käsitellään turvallisesti ja hänen toivomallaan tavalla.

Uutiskirjehommissa pärjäilet tietosuoja-asioiden kanssa varsin yksinkertaisin menetelmin. Käytännössä riittää, että hoidat nämä kuntoon:

  • Jokainen uutiskirjeesi tilaaja on oikeasti tilannut sen esimerkiksi ruksimalla ruudun tai täyttämällä tilauslomakkeen
  • Uutiskirje on helppo peruuttaa jokaisessa kirjeessä olevan linkin kautta
  • Uutiskirjeen tilaajalle on selvästi kerrottu, miten käsittelet hallussasi olevia henkilötietoja. Toisin sanoen linkit verkkosivustosi tietosuojaselosteelle löytyvät helposti: uutiskirjeen tilaussivulta, verkkosivuilta ja jokaisen uutiskirjeen lopusta
  • Varaudu myös siihen, että uutiskirjeen tilaaja voi haluta tietää, mitä tietoja hänestä säilytät sekä vaatia niiden poistamista

Voinko lähettää uutiskirjeen kaikille asiakkailleni ilman että he ovat erikseen tilanneet uutiskirjeen? Voit, mutta ainoastaan mikäli tietyt kriteerit täyttyvät.

Rekisterinpitäjä voi käyttää asiakkaalta saamaansa yhteystietoa sellaisten tuotteiden tai palveluiden markkinoimiseen, jotka kuuluvat samaan tuoteryhmään kuin se tuote tai palvelu, jonka oston yhteydessä rekisterinpitäjä sai yhteystiedot. Lue lisää: Tietosuoja.fi

Voinko käyttää ostettuja osoitelistoja?

Joissain tapauksissa tämä on luvallista eli esimerkiksi yritysten osoitteisiin voi lähettää markkinointiviestejä vaikkapa palveluntarjoajalta ostettuja osoitelistoja tai yritysten verkkosivustoilta löytyviä osoitteita hyödyntäen. Tässäkin tapauksessa uutiskirjeen sisällön pitää liittyä viestin vastaanottavan yrityksen työntekijän työhön, mitä tahansa ei saa lähetellä.

Pyytämättä lähetetty markkinointiviesti, saati toistuva uutiskirje, ei kuitenkaan yleensä ole hyvä tapa lähestyä puskista. Voisiko ensimmäinen yhteydenotto tavoitella sitä, että vastaanottaja tilaa uutiskirjeen? 

Sitoutuneita ja tuottavia uutiskirjetilaajia ei voi ostaa.

EU:ssa valmistellaan parhaillaan sähköisen viestinnän tietosuoja-asetusta (ePrivacy), joka tulee korvaamaan lain sähköisen viestinnän palveluista ja tuo luultavasti muutoksia pelisääntöihin. Tietosuoja-asioissa on syytä pysyä hereillä, sillä mokat voivat tulla kalliiksi, paitsi sanktioiden mutta myös mainehaittojen vuoksi.

Voittamo Oy

OTA YHTEYTTÄ

Kaipaatko tukea uutiskirjeen synnyttämiseen tai jatkokehitykseen?

13 + 4 =