5 syytä, miksi yritys ei pärjää ilman sisältöjä
5 syytä, miksi yritys ei pärjää ilman sisältöjä

5 syytä, miksi yritys ei pärjää ilman sisältöjä

Inka Partanen
31.10.2022

Viisi syytä, miksi yksikään yritys ei pärjää ilman sisältöjä

Jos yrityksen liiketoimintaa on komponenttien maahantuonti, sovelluskehitys tai keittiöremonttien tekeminen, voisi helposti kuvitella, että sisällöntuotanto on viimeisiä asioita yrityksen tehtävälistalla. 

Mikään yritys ei kuitenkaan pärjää kilpailussa ja kasva, ellei se kykene kertomaan itsestään koukuttavilla, houkuttavilla sisällöillä esimerkiksi verkkosivuillaan ja somessa. Sisältö on tärkeää vähintään viidestä syystä.

1. Helpota ja nopeuta ostopäätöstä

Kotisivuja ja verkkokauppaa optimoidaan usein ostavaa asiakasta ajatellen – siis sille käyttäjälle, joka on jo viittä vaille tilaamassa ja miettii esimerkiksi teknisiä ominaisuuksia tai tekee hintavertailua. Tämä ajattelu unohtaa jopa 90 prosenttia potentiaalisista asiakkaista.

Kiinnostava sisältö houkuttelee kaikissa eri ostoprosessin vaiheissa olevia kuluttajia, siis parhaimmillaan myös heitä, joilla ei alkujaan ollut aikomustakaan ostaa mutta jotka kiinnostava otsikko tai näkökulma voi herättää aiheen pariin. Sisällöillä vakuutetaan myös ne kuluttajat, jotka ovat jo ostoa harkitsemassa, mutta empivät vielä kovin tai vasta tutustuvat aiheeseen. Vakuuttava artikkeli voi parhaimmillaan juoksuttaa yhdellä kertaa kuluttajan vaiheesta “en edes tiennyt, että minulla on tarve” suoraan kohti viimeistä klikkiä verkkokaupassa.

Sisältötyyppejä: testit, selitysartikkelit ja -videot, tiesitkö tämän, väärien väitteiden kumoaminen

2. Sisältö auttaa erottumaan kilpailijoista

Iso ostopäätös ja paljon tasavahvoja yrityksiä tarjoamassa palveluaan? Liian usein luullaan, että ostajaa liikuttavat tuotteen tai palvelun hinta, ominaisuudet tai vaikkapa kotimaisuusaste – myös kuluttaja itse luulee näin. Suuri osa ostopäätöksistä tehdään silti pitkälti tunnepohjalta. Asiakas on valmis maksamaan enemmän, jos yritys tai tuote tuntuu luotettavalta, osaavalta, läheiseltä – fiksummalta kuin kilpailijansa.  Tätä tunnetta ei rakenneta ominaisuusluetteloilla tai referenssilistoilla, vaan juttelemalla kuluttajalle verkossa kuten asiantunteva ja asiakasta kuunteleva myyjä tai asiakaspalvelija juttelisi  kohtaamisessa kivijalkamyymälässä tai messuilla. 

Esimerkiksi yritysten tarjoamat vinkit, tietosisällöt ja vertailuoppaat koetaan palveluksi, ei mainonnaksi, eikä niihin siksi yhdistetä mitään mainonntaan liitettyjä kielteisiä mielikuvia. Tuotetut sisällöt ovat usein myös todella pitkäikäisiä: niillä palvellaan ostajaa vuosia, ei yhden mainnoskampanjan tai sesongin ajan.

Sisältötyyppejä:  tietosisältö, vinkit, oppaat, usein kysytyt kysymykset

3. Jätä muistijälki ja rakenna kiinnostavaa brändi

Mistä yritys muistetaan ja tunnetaan? Valitettavasti melkein mikä tahansa yritys voi kertoa verkkosivuillaan olevansa kokenut, asiakaskeskeinen ja innovatiivinen. Näillä adjektiiveilla on katetta nolla, ellei niitä kyetä osoittamaan todeksi.  Erottuvat ja mieleenpainuvat brändit rakentuvat aina tarinoista, eikä näiden tarinoiden syntyä kannata jättää sattuman varaan. 

Brändiä rakentavassa sisällöntuotannossa mietitään aina ennalta, kenelle yritys puhuu, millä äänellä se tehdään ja mitä tunteita ja tunnemuutoksia pyritään synnyttämään. 

Sisältötyyppejä: yrityksen tai tuotteen, asiantuntijahaastattelu, referenssi tai asiakas kertoo

4. Ole siellä missä kuluttaja: Googlen ensimmäisellä sivulla

Jos et ole verkossa, et ole olemassa. Ja vielä tarkemmin: jos yrityksesi ei nouse asiakkaan googlatessa ensimmäisen sivun hakutuloksiin, on turha odottaa suurta menestystä. 

Laatusisältö on yksi tärkeimmistä kriteereistä, joilla Google arvioi, kuinka kiinnostava verkkosivustosi on. Uniikkia, huolella laadittua sisältöä tarvitaan niin verkkokaupassa kuin yrityksen kotisivulla. Kiinnostava, hakukoneoptimoitu sisältö tuo liikennettä jopa vuosien ajan. 

Myös maksullinen Google-mainonta edellyttää, että yrityksellä on jotain kerrottavaa – pelkillä verkkokaupan tuotenostoilla ei vakuuteta ostajaa vaan erityisesti harkintavaiheen ostajakohderyhmät kannattaa ohjata ensin sisältöön. Oivaltavaan sisältöön on helppo koukuttaa myös somesta, uutiskirjeeltä tai display-mainonnasta. 

Usein osa verkkosivuston sisällöistä optimoidaan hakukonekäyttäjille ja tietyille avainsanoille, mutta fiksuinta olisi editoida aivan kaikki sisällöt kuntoon myös hakukonekäyttö huomioiden.

Sisältötyyppejä: seo-sisältö, tietosisältö, opas, aihe- ja sisältökuvaukset

5. Houkuttele parhaat työntekijät

Yritys ei tarvitse vain liikevaihtoa, se tarvitsee myös – tai jopa ennen kaikkea – parhaat osaajat. Parhaita osaajia voi houkutella palkalla, eduilla tai urapolulla, mutta yhä useammin työpaikan valinnassa myös yrityksen työnantajamaineella on merkitystä, etenkin jos osaajista on pulaa. Kuten kuluttajakin, työnhakija googlaa, tsekkaa somet ja lukee tarkasti, mitä ja miten yritys kertoo itsestään ja tekijöistään. Jos saldo jää laihaksi, kiinnostusta, saati tunnesidettä ei vain synny.

Myös jo napattuihin tekijöihin voi vaikuttaa kerronnan keinoin. Kun yritys kertoo julkisesti osaajistaan esimerkiksi asiantuntijahaastatteluiden avulla, se antaa samalla tekijöille itselleen arvostusta ja julkista kiitosta.

Sisältötyyppejä: asiantuntijahaastattelu, yritystarina, työntekijän päivä

Voittamo Oy

OTA YHTEYTTÄ

6 + 9 =